22 augustus 2014

Boyhood - film review

Boyhood een zeer bijzondere film over het opgroeien van een jongen, gefilmd over 12 jaar! Een ontzettend gaaf experiment als je het mij vraagt. Alle mensen die mee hebben gewerkt aan deze film hebben dat gewoon 12 jaar van hun leven gedaan. dat is toch bizar! 12 jaar!!!! moeilijk te bevatten, maar daar naast ook ontzettend bewonderenswaardig. Wat een toewijding en discipline moet dat hebben gekost. In het verhaal van Boyhood staat het thema opgroeien centraal. We volgen als kijker 12 jaar van het leven van Mason en zijn familie. De film begint wanneer hij 6 jaar oud is. We zien hem vervolgens langzaam opgroeien. alle aspecten die daar bij horen komen vervolgens voorbij: meisjes, verhuizen, zeurende ouders, stiefvaders, haarstijlen... 


Overeenkomstige tijdspanne
Wat voor mijn leeftijdscategorie erg mooi is aan deze film is dat de verloop van tijd precies parallel loopt met mijn eigen opgroeien. Zo zijn er veel overeenkomstige highlights, zoals het uitkomen van een nieuw Harry Potter boek en de opkomst van (spel)computers. A trip down memorylane dus!! 
Het enige verschil daar is dat dit leven zich in Amerika (Texas) afspeelt en daar zit toch wel weer veel verschil in met Nederland. De essentie van opgroeien blijft natuurlijk het zelfde, dus identificeer ik me als '90ties kid' zeker met Mason. 

Patricia Arquette, een über moeder
Een ander groot pluspunt van Boyhood is Patricia Arquette, die Masons moeder speelt. Persoonlijk vind ik haar een ontzettend goed en naturel actrice. Ze is een voor mij soort über moeder mede door haar rol van Allison in de tv serie Medium. Wat nog duidelijker wordt in Boyhood is de pracht van haar gezicht. Een gezicht dat eens een keer niet vol is gespoten met botox en daardoor prachtig ouder wordt en zo nu en dan de stress en vermoeidheid van het leven weergeeft! Prachtig! 



Lange zit
Het enige minpunt aan Boyhood is misschien dat hij wat lang duurt. Logisch, 12 jaar materiaal kan moeilijk in anderhalf uur. Ondanks dat de film wel blijft boeien, is de drie uur die Boyhood duurt soms toch een flinke zit. 

Aanrader!
Al met al is Boyhood een ontzettend gaaf en geslaagd experiment. Weliswaar een flinke zit, maar nergens minder boeiend. Het liet mij nogmaals zien dat ik nog een heel leven voor me heb en hoe mooi dat is. Aan het eind van de film krijg je ook nog een mooie levensles cadeau, maar die zal ik niet verklappen! Een aanrader dus!! Nu te zien in de bioscoop!

Bekijk hier de trailer:




post signature

Geen opmerkingen:

Een reactie posten