16 oktober 2014

Tip | Downton Abbey


Een aantal jaar geleden kreeg ik het al aanbevolen, maar toen werd ik er niet warm of koud van. Ik kreeg een beetje een saai beeld bij het leven van een adellijke familie in het Engeland van 1912. Toen moeders enige tijd later de eerste 3 seizoenen bij bol.com had besteld duurde het niet lang voor de eerste vraag als ik thuis kwam na een lange dag school was: "Maaam, zullen we downton kijken?!?!"




Ik ben helemaal verkocht! Het is spannend, grappig, romantisch en vol drama. Maar dat allemaal op zo'n doordachte manier geschreven dat alles klopt en je alleen maar meer wilt zien.
 
 
Het mooie van het verhaal van Downton Abbey is de parallelle werelden van de familie Crawley (graven van Grantham) en aan de andere kant hun bedienden. Ieder wereldje heeft zo zijn eigen problemen die af en toe natuurlijk erg overeen komen. Het grote status verschil kun je je nu natuurlijk niet meer voorstellen, maar in deze serie lijkt het niet eens zo gek.



Wat ook zo geweldig is is dat het net lijkt alsof iedereen in die tijd precies wist wat ze wanneer moesten zeggen. Doordat het in zo'n mooi taaltje geschreven is zijn de antwoorden die deze prachtige Engelsen geven zo perfect. Ze weten zulke politiek correcte en beleefde antwoorden te geven, daar kan ik met mijn grote mond nog wat van leren. Natuurlijk is het ergens ook ontzettend stijf. Maar toch kun je in de ondertoon precies horen wat het desbetreffende karakter er ook daadwerkelijk mee bedoelt. Ook nog eens top spel dus!

En over goed acteer werk gesproken zit er écht een opper held in deze serie namelijk Violet Crawley gespeeld door "dame" Maggie Smith. Allure en elegantie straalt aan alle kanten van deze actrice (vooral bekend als professor McGonagall ) af. Violet, die een genie is in het subtiel planten van zaadjes, zonder zelf de handen vuil te maken, om te bereiken wat ze wil. En dan is het niet zo dat ze gemeen is, want meestal zijn haar intenties goed (alleen haalt ze er zelf ook vaak voordeel uit). Het mooiste is als ze dan daadwerkelijk iets voor elkaar krijgt en iemand anders hiermee schaakmat zet. Het kleine glimlachje dat volgt na een ontzettend onschuldige blik is echt meesterlijk.

Wat ook prachtig is aan deze serie is dat het zich over een geruime tijd afspeelt. Het begint bij het zinken van de Titanic, de 1e wereld oorlog komt voorbij en ook het langzaam meer rechten krijgen van vrouwen is een groot onderdeel. Het is mooi om te zien hoe de verschillende familieleden om gaan met al deze veranderingen. Hier komt ook weer het stijve Engelse van bijvoorbeeld vader (lord Grantham) naar voren die het hier duidelijk moeilijker mee heeft dan de Amerikaanse moeder (lady Grantham). Zelf ben ik aan het eind van seizoen drie dus ik ben benieuwd wat we nog meer voor hapjes geschiedenis voorgeschoteld krijgen.

En natuurlijk is ook in Downton Abbey liefde nog steeds het grootste thema. Hoe oudste dochter Lady Mary en erfgenaam van Downton Matthew eeuwig om elkaar heen draaien. En hoe de keukenmeid verliefd is op de 1e lakei die eigenlijk weer verliefd is op de kamermeid die eigenlijk weer houdt van... enzenz Ik vind het echt heerlijk!!!

Dus heb je zin in een leuke serie deze herfstvakantie die zowel de benodigde liefdesdrama als een slim geschreven verhaal bevat. Dan weer ik wat je gaat kijken

(mocht je nu wild enthousiast geworden zijn, hier de link waar je de box kunt kopen: http://www.bol.com/nl/p/downton-abbey-seizoen-1-t-m-3/9200000013735354/  )



post signature

Geen opmerkingen:

Een reactie posten